Vad är äktenskap?

Att gifta sig och att få sitt drömbröllop är något jag längtat efter sedan barnsben, alltså det är en av mina största drömmar i livet. Hur kommer detta sig då? Ja, egentligen om man tänker efter så ligger det i år av kvinnligt förtryck och ramar. En kvinns ska vara gift och kärnfamilj ska bildas! 
 
Men när jag då tänker ett steg längre; Vad är äktenskap för mig?
 
En trygghet jag inte direkt upplevt under min barndom. Ett löfte från en man som inte tänker svika som alla andra gjort. Kan låta larvigt, men för mig är det också mitt val att jag har valt en människa jag vill leva med, mitt bevis att jag valt en människa som vill vara med mig för den jag är. Varför behöver man gifta sig för att bevisa det då? Det behöver man inte, men det är många flugor i en smäll; det juridiska, det romantiska och grunden.
 
Jag vet att äktenskap gör att många kvinnor mår dåligt och att gifta män mår bättre. Men jag vill skapa min egen väg, jag vill ha mitt drömbröllop för att jag kan ha det och att VI har valt det.
 
För mig är det också en revolt, att stadga mig, gifta mig. Men jag har också valt en man som är fantastisk. Jag vet att det är många kvinnor som drar hela lasset hemma; lagar mat, diskar, städar, stryker skjortor, tar hand om ungarna, tvättar och hela fadderullan. Så som det alltid har varit.
 
I vårat hem är det jag som sitter på sofflocket medan blivande mannen flyger runt, sorterar tvätt, diskar all disk, tvättar (tog till och med och körde hem för att starta tvättmaskinerna under dagens kalasande)
 
Visst jag gör annat men är forfarande inte den typiska "frugan". Så jag tänker inte sätta någon stämpel på mitt äktenskap utan skapa en egen väg!

Jag tycker det är dags att sluta stämpla äktenskapet från det förlegade och skapa våra egna värderingar kring det!




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR