En av de värsta dagarna i mitt liv

I onsdags var en av de värsta dagarna i mitt liv. Att bli totalt lamlagen av huvudvärk som inte tillåter mig att öppna mina ögon, höra några ljud eller knappt rör mig, tinnitus och lock för öronen.
 
Jag kan inte vara i ett rum med fönster så jag stänger in mig i badrummet i hopp om tystnad och mörker, och att värken ska lätta. Men värken blir snabbt okontrollerbar, tårarna slutar inte rinna och jag mantrar att jag inte står ut. Efter fyra timmars kamp på toalettgolvet kan jag inte resa mig, knappt kommunicera eller öppna mina ögon i mörkret. Jag försöker förbrilt titta på min telefon, smärtan är skärande i ljuset från skärmen och jag försöker kisande med ena ögat leta upp vårdcentralens nummer nummer, jag lyckas! Men jag får inget svar.
 
Jag letar upp sambons nummer; Jag bara gråter, orkar knappt prata, säger att jag inte står ut, han vet inte vad han ska göra. Jag orkar inte prata.Vi lägger på.
 
Jag skickar till slut ett sms; Ring 112.
 
Att ens ta steget att ringa efter ambulans för mig är verkligen att behöva hjälp, då är man så pass dålig att man inte på egen hand kan skaffa hjälp. För mig att behöva ambulans är att blotta mig själv, att känna mig så fruktansvärt sårbar och hjälplös, i stort sett pinsamt. I den stunden orkade jag inte bry mig, jag ville bara ha hjälp.
 
Sambon ringer, säger att en ambulans är på väg. Jag känner hopp om att nu kommer jag få hjälp, de kommer få smärtan att försvinna. Sambon ber mig att ringa in till SOS eftersom de gärna ville att jag skulle ringa upp och svara på frågor. Jag känner att jag inte orkar, men jag gör det ändå, jag vill bara ha hjälp.
 
Tjejen som svarar i andra änden fattar ingenting. Hon undrar varför jag har ringt, jag försöker förklara min huvudvärk och att en ambulans är på väg, att de ville att jag skulle ringa. Hon verkade fortfarande inte fatta och ifrågasätter varför jag behöver ambulans. Hon frågar om jag haft migrän, vilket jag svarar att jag har haft migrän ett flertal gånger men att jag inte känner igen denna huvudvärk, att den är värre. Hon säger till mig att jag antagligen bara är förkyld och att huvudvärk inte är något farligt. Hon tar till slut min adress och ser att en ambulans är på väg, och lägger sedan på.
 
Grannen släpper in ambulanspersonalen in i min lägenhet, de ställer frågor, massa frågor, jag svarar så gott jag kan. De tar mig till ambulansen och kör in mig. Sätter nålar, mäter värden och frågar ytterligare frågor.
 
Väl inne på akuten rullas jag till slut in i ett mörkt rum, då jag är så pass ljussygg. Det kommer en sköterska och tar blodprover och går.
 
En timme passerar
 
Två timmar
 
Tre timmar
 
Fyra timmar, jag ringer på klockan; kan jag få någon sorts smärtstillande? NEJ.
- När kommer läkaren? Det är fullbelagt idag men det är två patienter innan mig.
 
Fem timmar
 
Sex timmar; det är fyra innan mig, jag får två alvedon, hjälper inte.
 
- En sköterska kommer in och byter sopsäck.
 
Sju timmar; det är fem patienter innan mig, 
 
- Jag hör en annan patient skrika lungorna ur sig, hur de var fyra stycken sköterskor inne hos henne. Att de skulle sy ett sår, att patienten var nålrädd och skrek för glatta livet.
 
- En sköterska kommer in och säger att de fem tycken patienterna innan mig kan ta flera timmar, att det nog är bättre att min sambo åker hem och att jag får ringa honom när jag fått hjälp. Hon säger att jag kan ju få sitta ute i väntrummet och titta på tv. Hon berättar också om deras prioriteringssystem och lägger extra stor vikt på att förklara så jag förstår vilka som går före.
 
Åtta timmar; jag ringer på klockan; Jag vill åka hem, jag står inte ut! Sköterskan kollar vad mina blodprover visade; förhöjda vita blodkroppar och infektionsvärde. Hon säger till oss; Åk hem och blir det värre får ni komma in igen.
 
Värre, om det blir värre får ni komma in igen. Varför då? Jag blev hämtad av ambulans, inskjutsad av en ambulans, fick ingen hjälp. Nedprioriterad.
 
Väl hemma är jag så pass trött att jag äntligen kan somna och på morgonen mår jag deffinitivt bättre, även om huvudet ömmar. Jag har fortfarande ont idag, men det går att stå ut, jämfört med den kvällen.
 
***
Jag kan inte besriva hur sviken jag känner mig, arg, ledsen och förbannad. Framför allt besviken.
 
Jag jobbar själv inom vården och vet hur stor belastingen är hos de anställda. Men att inte kunna ge sina patienter vård på 8 timmar, tycker jag skriker hur fel allting är. En läkare på 14 patienter, en vanlig onsdag.
 
Det värsta, när jag väl bestämt mig för att åka hem, var inte smärtan i huvudet, utan den sorg jag kände. Jag kände mig övergiven och rädd. Jag hade ingen aning om vad som var fel på mig, bara att jag var fel, inte tillräckligt sjuk. Att få åka ambulans spelar ingen roll, att ringa 112 spelar ingen roll. Vart skulle jag få hjälp?
 
Den som skriker högst hörs mest, men om man inte har orken och inte kan skrika högst, vem ska göra det åt mig då? Om jag är för dålig för att ställa krav, vad gör jag då?
 
Jag känner att hela sjukvården är ett skådespel, den som kan spela bäst får mest uppmärksamhet, medan den som ligger tyst, är snäll och medhjälplig glöms bort. Jag kanske råkade säga något som gjorde att de prioriterade mig så pass lågt som i stort sett frisk, bara för att jag svarade på en fråga, för att jag orkade nicka på huvudet, gick på toaletten två gånger under 8 timmar, att jag inte skrek, att jag svarade JA på fel fråga eller NEJ på rätt fråga.Jag kanske inte betedde mig tillräckligt sjuk, jag kanske inte såg tillräckligt sjuk ut. Jag vet inte.
 
Jag kanske skulle spelat död, kissat ner mig i sängen, skrikit och slått personalen?
 
Nej, jag orkade knappt höja mina armar, så varför skulle jag orka vara bångstyrig och orka bråka? Jag ville bara ha det tyst, lugnt, mörkt och stilla. Jag ville bara ha hjälp, någon som lyssnade. 
 
Jag vet bara att jag inte fick någon hjälp, blev otrevligt bemött och fick ligga i över åtta timmar med en huvudvärk som jag inte kan beskriva med ord. Jag känner mig inte betrodd, jag känner mig ifrågasatt och rädd för att söka vård. Varför var det ingen som såg mig?
 
Jag är besviken
 
 
 
 
 

Mamsen

Ja det var verkligen jobbigt!! Fy sjutton så frustrerande. Har inte varit med om liknande o man tycker ju att Akut o sjukvärd borde fungera bättre. Men man inser ju av både egen erfarenhet o allt man läser i tidningar, FB o liknande att det är just det inte alltid eller sällan gör nu för tiden. Besparingar o besparingar ..... jag led med dig där på rummet, ilskan var stor o känslan av övergivehet o nedprioriterad tog över fort. ÅTTA timmars väntan är INTE ok!!!

Kram på dig ungen min o hoppas nu att dina problem med hälsan blir bra!
Mamsen

Annelie

Jag forstar inte vad som hander med Sverige. Jag bor i England och maste saga att har tar dom in en pa en gang nar man kommer. Hoppas att din vark snart forsvinner och att du mar bra snart igen. Skickar en stor kram

Jonas

Mycket tråkigt att höra. Dock har jag varit med om det samma själv ett par gånger när man varit på akuten. Tycker det är då trist att det bara dras ned pengar till vården så när det väl händer saker som detta så finns det ingen som hjälper till nästan då tiden bara rinner iväg för att det är för lite folk på plats. :(

Rikki

Usch, vad tråkigt att höra!!! Vården är sjuk, skämt åsido... Min morsa får ofta åka in på akuten, man kan sitta där och vänta i 10h, och efter de timmarna får man bara reda på blodresultaten och inget annat... Får vänta i timmar på smärtstillande. Och ännu fler timmar för att få träffa en läkare.
Klart att de har mycket att göra, men någon måtta får det ju faktiskt vara. Och när de till och med är otrevliga, ja till sist så vill man bara hem, oavsett hur sjuk man än är.

Jag hoppas verkligen att du får svar på vad som hade hänt, och att du mår mycket bättre snart!
Krya på dig :-)

Anonym

Det är hemskt helt enkelt.
Men det är inte sjukvårdens fel.
Utan det är politikernas fel. Sjukvården får för lite pengar. Så de har inte råd att anställa mer.
Som då innebär långa köer.

Det är sjukt helt enkelt vad tänker politkerna med.
Själva tjänar politikerna mycket så de har nog råd att anställa en egen läkare som bara de äger.

Trist att det vart sådär. Tyvärr prioterar dom de som hört värst. Fast 8 timmar lätt mycket. Dom borde anställa lite mer eller nåt. Vet ej hur sjukvården är på akuten. Bara de andra. Man hoppas det inte blir värre så du får åka in igen.




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR