Periodare

När jag gick hos en psykolog för att bearbeta mycket som hände under min uppväxt, blev jag också utredd för manodepression. Eftersom mitt månde pendlade fruktansvärt och eftersom min kära far är manodepressiv (vilket är ärftligt).
 
Min Ûber-Bra psykolog, som också var min överläkare, var snorduktig och kunde verkligen få mig att förstå mitt mående. 
 
När jag stod på mina bara knän och bad henne om att ge min en diagnos, så jag slipper bearbeta mitt förflutna och ha något jag kan säga till dom runt omkring mig varför jag är som jag är, så sa hon kallt:
 
- Jag kommer inte att ge dig någon diagnos förrän vi har pratat igenom allt! PUNKT!
 
Jag var så arg så att jag kokade:
 
- Ser du inte att jag är sjuk!?
*****
 
Efter många samtal kom hon fram till att jag inte var manodepressiv men att jag hade en tendens åt det hållet. Jag var alltså en periodare som jag kallar det.
 
Hon förklarade mitt mående genom tabellen nedan (som jag så fint målat i paint)
 
 
 
Jag har alltså varken samma toppar eller gropar som en manodepressiv har, men jag har inte heller lika mjuka och "inom ramarna" som en "normal" människa har (vill inte skriva normal utan ""). Men även en "normal" har upp- och nedgångar!
 
På ett sätt har detta hjälp mig enormt, och jag är skit gla' att jag inte fick en diagnos! 
 
Jag är en periodare, jag både gör och mår i peroder. Antingen gör jag något lite föör mycket, eller lite fööör lite... Antinger mår jag superduper-bra eller så tycker jag livet suger, lite svart och vitt, inte så många gråperioder. Men jag ändå inte "sjuk".
 
Jag ville skriv om detta så att fler människor som känner sig lite mitt-imellan men ändå inte riktigt lagom, känner att de inte är ensamma!
 
Känner du igen dig?
 
Välkommen till periodar-klubben! :)

Nathalie

Skönt att inte ha en diagnos,,det är väl skönt slipper man oroa sej och leva med den. själv har man en diagnos sen man var 14 år. Önskar man kunde ta bort diagnosen. Hatar min diagnos.

Svar: Ja, det är skönt att slippa ha en diagnos. Men det är också skönt att ha en diagnos så att man vet var "felet" är, så att man kan få rätt hjälp! Du får försöka se det positivt ändå, även om det är skitsvårt! Kämpa på :) Du är människa ändå! )
Kram
Emmagalen

Nathalie

Jo det är sant. Men den diagnosen jag har förstör så mycket. Tex när det gäller jobb eller körkort (fast det går med intyg om man har tur) och sånt vilket är synd. Själv önskar jag bli friskförklarad. Vilket inte kommer ske. Samt att omgivning och folket inte verkar acceptera den. Vilket oxå är synd.
Tack, försöker :) men det svårt. Kram

Svar: Jobbigt :( får jag fråga vilken diagnos? :) men som sagt; du är lika mycket värd som alla andra!
kram!
Emmagalen

Nathalie

Schizofreni är min diagnos.
Men jag har varit stabil sen 2007. Går på medicin som hjälper symtomen att hålla det borta.

Tack kram :)

Svar: Skönt att medicinen hjälper! :) Jag har jobbat med många som har schizofreni, helt underbara människor! Ofta märks det inte att de har någon sjukdom, och egentligen borde det inte vara med "speciellt" än typ diabetes :P
Kram!!
Emmagalen

Nathalie

:) borde vara fler som tycker och tänker som du :) , inte alla tänker så tyvärr. Många är för rädda de har Juh fått upp en helt annan bild. Antagligen från filmer eller okunskap.
Ja, just nu tar jag 1 tab. Har trappat ner själv förut tog jag flera vilket fick mej att vara som en zoombie. Men nu med bara en är man mycket piggare men fortfarande stabil. Fast hoppas nån gång i framtiden att jag blir medicin fri och diagnosfri, fast just nu är det bara en önksedröm. Kram

Svar: Fortsätt att drömma! :) det kan bli sanning! Kämpa på och försök tänkta att du är bra även om du har en diagnos, det är media som blåser upp falska bilder av schizofreni!
Alla människor är lika värda! I alla fall för mig! :D

Kram
Emmagalen

Nathalie

:) ja , det ska jag göra. Tack :)
kram

Svar: Kram!
Emmagalen

Nathalie

Kram

Svar: Kram kram! Hur mår du? :) länge sen jag uppdaterade! Så länge sen vi "hördes" ;)
Emmagalen




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR