Jag har en snippa, du har en snopp.Men även jag kan byta propp!

Jag jobbade som vaktmästarvikarie nio månader i sträck och blev sedan en månad tillbaka arbetslös då de inte behövde mig mer. Eller nu är jag vikarie vid behov, de ringer alltså in mig när de behöver mig.

Nu när jag kom tillbaka efter en månad började jag verkligen fundera på hur jag blir bemött och behandlad, både av kollegor och arbetskamrater. Något jag inte tänkte på innan.

Men idag slog det mig hur mycket mitt utseende och kön spelar roll i detta arbete, och jag blir lite mörkrädd.

För det första är det så att det är cirka 25 anställda varav 6 kvinnor och resten män (3 kvinnor på kontoret, två som vaktmästare och så jag som vaktmästarvikarie)

Det är så att som tjej på denna arbetsplats bland dessa karlar måste du vara tuff, tåla skit, snusk och även ibland mer fysiskt. Det gäller att vara rapp i käften, ha skinn på näsan och inte ta illa upp. Annars passar man inte in eller så får man inte respekt!

Allt anspelar i stort sett på sex, framför allt mot mig då jag är ung, blond, liten tjej. Det kan handla om vem jag ska sitta i knä hos, hur många jag legat med eller att jag ska få en riktig omgång.

Jag är tuff och skämtar alltid tillbaka (har ju faktiskt tyckt att det är rätt roligt) men idag slog dig mig hur trött jag var på att bli behandlad olikt alla andra just på grund av mitt kön. Dock vet jag att jag har stor respekt hos killarna på jobbet när det gäller arbetet! Men visst hände det i början att även dem la huvudet på sne och frågade om det verkligen är så att jag ska göra den uppgiften m.m. Om jag inte ska låta någon annan göra det eller liknande. Det gör mig förbannad!

Jag kan ta att de skämtar om hur liten rumpa jag har, men jag kan inte sluta ta illa upp när någon ifrågasätter min förmåga att utföra ett jobb just för att jag är en liten, blond tjej!

Men värst är nog de (flesta) manliga hyresgästerna. För att förklara så ni förstår mitt jobb är det så att jag tar emot felanmälningar från hyresgäster som ringer mig, när jag vikarierar för någon(oftast manlig vaktmästare). Jag gör allt från rensa avlopp, byta duschblandare till att sätta eluttag eller lysrör.

När den manlige hyresgästen ringer frågas det i stort sett alltid efter den "riktige" vaktmästaren, oftast just för att jag har en kvinnlig röst och de tror de har hamnat på kontoret. Jag svarar alltid att det är JAG, men nästan alltid säger de att de ringer upp när den andra vaktmästaren är tillbaka. Annars kan de låta mig fixa deras problem när de väl förstått att jag kan fixa det och står lite skamset och tittar på mig när jag med lätthet fixar problemet.

Det som märkt är just att det är männen som har svårt med att jag är kvinna. De kvinnliga hyresgästerna verkar inte bry sig så mycket om vem som byter glödlampa eller inte.

(Dessutom är det för mig jättestor skillnad att vara vikarie på de områdena där en kvinna är ordinarie blodvärd! Ingen ifrågasätter min kunskap på samma sätt, vare sig snoppar eller snippor!)

En speciell händelse jag minns extra väl är när en äldre herre ringer och förklarar att hans spis inte fungerar. Han under om vi kan skicka någon. När jag säger att jag är vaktmästaren och kan komma och kolla på spisen så svarar han; -Du får nog ta med en elektriker för detta tror jag inte att du klarar själv, lille vän!

Jag säger då; - jag kommer direkt!

När jag väl är där upprepar han igen att spisen är väldigt sönder(att den typ är omöjlig att laga)

Jag går fram till spisjäveln, tittar på den, tittar på honom, stänger av barnspärren på spisen och går. Jag kunde höra hur han skämdes.

Varför har så många män problem med en kvinna i ett manligt yrke? Vad spelet det för roll om en liten, blond tjej kommer och lagar din spis, avlopp, brandvarnare, lampa, lysrör, kylskåp eller va fan som helst? Varför skulle jag inte kunna utföra ett sådant arbete lika bra som en med snopp? Varför ska jag behöva höra om hårda dolmar, min stjärt och om vem som ska "jaga min mus" varje rast?

Jag har en snippa, du har en snopp.
Men även jag kan byta propp!

Jag är kvinna, du är man.
Men även JAG kan!!


Erika

Asså jag hittade hit när du länkade i Hanapees kommentarsfält....och gud vad jag känner igen mig! Jag har visserligen inte jobbat i en lika mansdominerad bransch utan istället i en livsmedelsbutik på en ganska mansdominerad avdelning. För det första blir jag ifrågasatt av kunder och behandlad som om jag inte kan någonting bara för att jag är ung (jag är 21 men har jobbat där sen jag var 17 så jo, jag har koll på vårt sortiment). För det andra får jag kommentarer av kunderna om jag verkligen borde köra truck MEN det värsta är leverantörer & chaufförer som ifrågasätter min förmåga att ta emot leveranser och köra truck! Jag blir så arg när de klagar på att en ung, blond tjej ska göra jobbet och påpekar att "du kanske borde hämta en kille som kan hjälpa dig med det där". Jag hade inte haft den positionen jag har idag om jag inte hade varit bra på mitt jobb! Nu blev det här världens längsta kommentar, sorry! Superbra inlägg, hoppas att du får den respekt du förtjänar i framtiden!

Skit i dumskallarna och gör din grej. Man kan också säga till att "hörrni, min lilla rumpa påverkar inte min kompetens" eller nåt liknande. Stå på dig!

Svar: Japp! Det är synd att man ska behöva stå på sig och kräva sin rätt bara för att man har snippa. Men det är en stor förändring som behövs i så fall.
Kram :)
Emmagalen

Ewelina

Jag håller med 1000%! Senast igår på jobbet kom det fram två kunder vis två olika tillfällen, en hade en fråga om dammsugarpåsar och ville prata med en KILLE, eftersom hon hade bråttom. (VAFAN?!) En annan kund hade en fråga om färg, han ville också att jag skulle kalla på en kille så det blev ngt gjort. JAG HAR FÅTT SAMMA UTBILDNING PÅ FÄRG OCH DET ÄR INTE SÅ SVÅRT ATT LÄSA PÅ PÅSLISTAN VI HAR HÄNGANDES DÄR!

Förlåt för en väldigt arg kommentar, men nu känns det bättre! Tack för ett klockrent inlägg!

Svar: Det är faktiskt sjukt, helt sinnessjukt att det ska spela roll om man har snopp eller snippa! Det är synd att man ska behöva kräva sin rätt som kvinna och sin förmåga.
Stå på dig syster :)
Emmagalen

Hanna J

Jag jobbar på ett kontor men känner igen mig i andra hänseenden. Särskilt lite äldre män är hopplösa på att tro att en ung tjej kan klara något fysiskt. Då har jag ändå renoverat ett par lägenheter själv (eller med hjälp av min mamma som också saknar snopp) men ska man gå till ett byggvaruhus får man fan vara snabb att visa att man har lite koll. Oh well. Jag ville bara säga att stå på dig! Annars får du väl fråga dina kollegor om de gör allt sitt jobb med snoppen eller varför detta är så jävla intressant. Sexskämt ÄR inte kul, inte i längden iaf. Jag kallade min chef grisig en gång när det var påkallat. Har man rätt så har man. Sen satte jag dit han rejält när vi skulle sporta med jobbet, han var inte så bra som han trodde...

Emmelie

Fyfan vad jävla bra skrivet!

Svar: Tack!
Kram :)
Emmagalen

Anna

Fortsätt vara den du är! Du har så himla rätt!

Svar: Tack! Detsamma! :D
Emmagalen




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR