Vad är en anti-/ickefeminist?

Istället för att diskutera om vad en feminist är eller vad feminism är så tänker vi nu vända frågan:
 
- Vad är en anti-/ickefeminist?
 
Enligt mig är en anti-/ickefeminist en person som tycker att:
 
- kvinnor inte är lika värdefulla
- kvinnor ska ha mindre betalt än män
- kvinnor ska behandlas på nedvärderande sätt
- kvinnors kroppar är till för att behaga mannen
- kvinnor ska städa, laga mat, ta hand om barnen m.m.
- kvinnor är okej att våldta
- kvinnor är okej att sexuellt ofreda
- kvinnor kan inte utföra ett fysiskt arbete lika bra som en man
- kvinnor ska ha stora bröst, smal midja och långt hår
- kvinnor ska ha rakade ben, armhålor och fitta
- en kvinna alltid ska ställa upp på sex
- kvinnor inte får ha egna åsikter
...
 
Om vi istället byter ut ordet kvinna till ordet mökhyad:
- en mörkhyad är inte lika värdefull
- en mörkhyad ska ha mindre betalt
- en mörkhyad ska behandlas på nervärderande sätt
- en mörkhyad får inte ha egna åsikter
...
 
Om vi byter ut ordet kvinna till ordet invandrare
- en invandrare är inte lika värdefull
- en invandrare ska ha mindre betalt
- en invandrare ska behandlas på nedvärderande sätt
- en invandare är okej att våldta
...
 
Om vi byter ut ordet kvinna till ordet homosexuell:
- en homosexuell är inte lika värdefull
- en homosexuell ska ha mindre betalt
- en homosexuell ska behandlas på nedvärderande sätt
- en homosexuell är okej att sexuellt ofreda
...

Varför är det okej när ordet kvinna används i meningarna, men du kallas för rasist om du skulle ha samma åsikter om en annan hudfärg...
 
Varför är det okej när det är ordet kvinna används i meningarna?
 
Tycker du att feminister är dumma i huvudet? Läs då första stycket igen och se en kvinna i ögonen och läs dem högt.
 
Läs första stycket för din mamma, flickvän, syster, vän, dotter, kollega, fru, chef, partner, en kvinna
 
Tycker du det kändes rätt?
 
Tycker du att det faktiskt inte att det är så bra, vilket ord det än står.
 
Öppna dina ögon innan du öppnar din käft...
 
 

Bra där! :)

Svar: *tummen upp*!
Emmagalen

Harry

Har du inte tänkt på att en icke/anti-feminist också kan vara en person som inte håller med den feministiska diskursen som en kollektiv rörelse där kvinnorna alltid är offer och männen alltid förövarna? Där en antifeminist är en person som ser kvinnan som individ och inte en del av en opersonlig massa?

Svar: Nej, jag har faktiskt inte tänkt på att feminister är en rörelse där kvinnor ALLTID är offren och männen ALLTID är förövarna. Jag ser feminister som människor som trävar efter jämnställdhet. Jag har heller aldrig tänkt på kvinnor som en opersonlig massa. Jag ser kvinnor som unika individer, precis som jag ser män, transpersoner eller you name it! Thats it!

Men om vi tänker lite längre i just offer-frågan och de två olika könen: vilket kön är det som oftast är offer? Hur kommer det sig att det är i stort sett alltid kvinnor som våldtas(av män då om vi ska lägga till det).

Är inte kvinnor oftast offer? (observera att jag inte säger alltid)

När jag får frågan om vad jag har under kjolen av äldre män (vilket hände för två dagar sen) så känner jag mig faktiskt som ett offer, när det är en gammal lastbilschaufför skriker; - TJENA SNYGGING! efter mig känner jag mig om ett offer. Varför ska jag bli utsatt för dessa grejer (bland annat) i min vardag just för att jag har en snippa under kjolen?

Kvinnor är ofta offer (oftare än män) Hur kommer detta sig? Kan det göra med att kvinnan inte ses som lika värdefull?

Men sen ska vi också komma ihåg att det finns extremister inom allt! Religion, livsåskådningar, åsikter, osv... Det går alltså inte att dra alla över en kam, varken feminister, män, kvinnor, antifeminister eller andra. Men oftast fastnar antifeminister (oftast medelålders, vita män) för att feministerna vill ta över hela värden och hata alla män. Vilket det faktiskt inte handlar om, och det handlar inte heller om att framställa kvinnan som offer och män som förövare. Vi vill ju framställa kvinnan som lika högt värderad som mannen, vi vill inte heller trycka ner männen som förövare (men samhället trycker ner både kvinnan och mannen i det fallet, vilket inte heller fungerar, men det är det feminismen försöket ändra på) För bådas skull!

Om du går bakåt i min blogg så har jag skrivit om vad feminism är...
Emmagalen

Raubtier

Stackars vita medelklass kvinnor.

Svar: Stackars kränkta, vita, medelålders män!
Emmagalen

Hej tänkte bara tipsa om att jag just nu kör veckans blogg där du har chansen att bli länkad inför mina 200-600 unika läsare dag:)
http://www.domkallarmighannes.com/2013/06/veckans-blogg_9.html

Så passa på att gå in och ta dig en titt:)
Om du inte gillar sådana här kommentarer eller redan fått en liknande så ber jag om ursäkt och hoppas du får en underbar dag:)
kram

Lilly

Självklart är jag feminist! Jag tycker att det är en sådan självklarhet att man ska vara det och jag ödslar gärna inte min tid på människor som av någon outgrundlig anledning inte är feminister.
Bra skrivet!

Svar: Bra att höra :) tack!!
Emmagalen

Caroline

Jag som inte är feminist kan jag pröva att kort svara på var jag själv anser kring punkterna du tog upp.

Tycker jag de saker du anser att jag tycker bara för att jag inte är feminist?

- Nej. Kvinnor är lika värdefulla som män. Men kvinnor är inte heller mer värdefulla än män, som många tolkar att feminism anser när man gärna diskuterar hårväxt som en jämställdhetsfråga men inte gärna diskuterar att fler män dör i förtid som en jämställdhetsfråga.
- Nej. Kvinnor ska har lika mycket betalt som män, om förhållandena är Precis desamma. Men nu är de sällan det, och det finns många faktorer att ta in om man ska jämföra. Detta är en svår sak att undersöka. Man kan inte automatiskt tolka skillnader i lön som ett bevis på att kvinnor är förtryckta.
- Nej.
- Nej.
- Ja, precis som män ska.
- Nej.
- Nej.
- Eventuellt ja, det beror på vad det fysiska arbetet kräver.
- Nej.
- Nej.
- Nej.
- Självklart får kvinnor ha egna åsikter. Det är vad jag väntar mig.

En kille som snabbt kikade tyckte ungefär som jag, förutom det med hårväxt. Han syftade på att han inte tycker att det i sig är fel, men att det förmodligen skulle påverka attraktionen för honom.

Det finns nog många som tycker ganska likt mig, och alltså är det väldigt tydligt att ditt synsätt är för enkelt och att du kanske borde jobba på att förstå helheten bättre innan du försöker stämpla vad alla som inte är feminister tycker. Intressant var det att se vad du tror om en icke-feminist som mig iaf. =)

Lilly - Att inte vara feminist är självklart för mig som har jämställdhet som hjärtefråga. Det finns många anledningar som är allt annat än outgrundliga. För mig handlar det om att jag ser en mängd viktiga mansfrågor i samhällsklimatet som feminismen inte lämnar utrymme för. Jag tycker helt enkelt inte om att fokusera på att endast det ena könet är utsatt, och anser att om man fokuserar för mycket på att "kvinnor är förtryckta" så kommer man att missa andra viktiga frågor kring jämställdhet.

Fredrik

Det du beskriver i din punktlista låter onekligen som en väldigt osympatisk, misogyn sexist. Dock är det ett väldigt långt steg från det till någon som helt enkelt bara väljer att inte kalla sig feminist och/eller inte till fullo delar den (radikal-)feministiska problemanalysen (dvs. en "icke-feminist").

Här hittar du lite om varför jag - trots att jämställdhet är viktigt för mig - inte kallar mig feminist, och till och med väljer att kritisera delar av den feministiska rörelsen:

http://gendertruce.wordpress.com/foreslagen-lasning/varfor-feminismkritik/

...och här lite om varför jag inte delar den radikalfeministiska problemanalysen:

http://gendertruce.wordpress.com/foreslagen-lasning/en-kritisk-granskning-av-konsmaktordningen/

Med det sagt, så tror jag ändå att vi i stor utsträckning delar samma målbild, så... peace. :-)




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR