Vad är feminism?

 
 
När jag var yngre trodde jag att feminister var orakade, maskulina, manshatande, bh-brännande, lesbiska kvinnor i kostym och slips som hatade rosa och tyckte att män var lika användbara som en cykel för en fisk.
 
Jag trodde att feminism handlade om att få alla män till bögar och alla kvinnor till lesbianer så att vi kvinnor kunde styra världen själva! (hur nu det skulle gå ihop?)
 
Men jag har efter några år förstått att det inte alls handlar om att utrota det manliga släktet och få kvinnor att bli som män. Feminism handlar om att göra små förändringar i vardagen, att sträva efter mer än att alla är snoppar och snippor, att alla ska få lika villkor, att ta ställning för en åsikt.
 
Feminism handlar om att acceptera andra människor för vilka dom är, inte efter snopp och snippa.
 
Det handlar inte om att kvinnor ska armbåga sig upp till toppen, det handlar om att kvinnor ka få lika stora möjligheter som någon med snopp. Det handlar inte heller om att män ska "sänka" sig till kvinnans nivå. DET HANDLR OM ATT BLI JÄMNLIKA, varken höga eller låga statusar beroende på kön.
 
Bara för att jag är kvinna vill jag inte ha fördelar eller nackdelar
Bara för att jag har en snopp vill jag inte ha fördelar eller nackdelar
Skillnaden mellan man och kvinna är snoppen och snippan(och det som kommer till, typ mens och sånt), inget annat
 
För om vi verkligen tänker efter:
 
Vad händer om kvinnor slutar raka oss?
Svar; Ni blir hårigare, that's it!
 
Är alla som bär rosa kvinnor eller bögar?
Svar; Nej
 
Är alla som bär blått, män eler lebbar?
Svar; Nej
 
Varför är hen så otäckt?
Svar; många är rädda för det nya och tycker att det är bekvämt med det "gamla" "trygga". Folk är nog också rädda för att de tror att de ska förlora sin identitet om det skulle bli så att samhället blev mer könsneutralt. Jag var rädd för ordet HEN just för att jag inte ville förlora min kvinnlighet, men sen tänkte jag lite längre; vad är egentligen kvinnlighet? Det som kom upp i mitt huvud var; Rakad muff, smal midja, stora bröst, stora läppar, rosa, klänning (STOP jag fattar!) Jag bestämde mig också för att jag inte vill att mina framtida barn ska känna könspress bara för att de har en snopp eller snippa. (Fotboll eller balett, rosa eller blått, dockor eller bilar, STOP  jag tror ni fattar!)
 
Varför får kvinnor lägre lön?
Svar: Ja!? Varför får kvinnor lägre lön? Vad tror du?
 
Måste jag bli lesbisk om jag ska bli femisist?
Svar: Nej, man behöver inte hata manssläktet bara för att man är feminist, det handlar om att acceptera alla människor, oavsätt färg, kön, läggning osv.
 
Är alla kvinnor feminister?
Svar; (Vilken lyckönskan! Jag vill inte påstå att alla är feminister, framför allt för att jag vill ge beröm till de kvinnor (och män) som faktiskt är sanna feminister som gör något för att samhället ska bli mer jämställt.
 
Ta till exempel Isabella Löwengrip(Blondinbella) som i sina senaste twitter och blogginlägg skriver att hon är upprörd över att det, i Stockholm, kommer att införas ett könsneutralt omklädningrum. Blondinbella tycker att vi skapar problem och undrar vad som är så farligt med att vara snoppar och snippor. Bella skriver att vilken sexuell läggning vi än har så ÄR vi ett kön. Bella skriver också att hon inte kan se skillnad på kön om inte kvinnor klär sig i rosa och män i blått. OSV (jag måste leta efter min haka som jag tappade någonstans i soffan när jag läste detta)
 
 
Så Nej alla kvinnor är inte feminister, men jag tycker att alla, oavsätt kön, ska tänka mer på att göra små ändringar i vardagen för att försöka få ett mer jämställt samhälle, (för både snoppar och snippor!)
 
Använd era hjärnor gott folk! För om man tänker efter så förstår man bättre och kan öppna sina ögon.
 
T.ex på små vardagliga, feministiska handlingar:
  • Börja använda HEN (lätt och användbart!)
  • Börja tänka människor som männikor, inte som män och kvinnor
  • Sluta raka dig, om du vill
  • Kolla kläder på båda sidor om affären, det finns hur bra kläder som helst på båda sidor, vare sig du har en snopp eller snippa! Det kanske till och med finns en bättre tröja på andra sidan!!
Alltså du får göra va fan du vill! Det handlar som sagt om, jag säger det igen:
- Det handlar om att acceptera alla människor för vilka dom är, inte efter snopp och snippa.

Peaches

Bra början!

Just det där med att inte raka sig är ju en rätt stor grej, för mig i alla fall. För några år sen så kunde jag absolut inte tänka mig att inte raka mig, men sen började jag fundera mer och mer på det. Varför rakar jag mig egentligen? För vems skull? Och så vidare. Jag insåg att det inte ger mig nånting alls egentligen, utan att jag gör det därför att man "ska" göra det. Är man kvinna så ska man ta bort kroppshåret, och gör man inte det så gör man fel. Så av den enkla feministiska anledningen att jag tycker att det ska vara upp till var och en så slutade jag raka mig. Så länge som det ses som självklart att raka sig och man måste försvara sitt beslut om man inte gör det så kommer det att vara en feministisk fråga. Kan också säga att det känns som om jag sparar en massa tid och energi på att inte tänka på och oroa mig över mitt kroppshår och att det är en enorm frihetskänsla att slippa allt det!




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR